En toen….. zei ik JA! - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Femke Akkermans - WaarBenJij.nu En toen….. zei ik JA! - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Femke Akkermans - WaarBenJij.nu

En toen….. zei ik JA!

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

14 Januari 2011 | Ghana, Damongo

Na een twee uur vertraagd vertrek vanuit Amsterdam heelhuids in Accra geland. Meteen weet je dat je in Ghana bent. De hitte komt je tegemoet, met zo’n graad of 28 midden in de nacht. Voor mij de eerste keer in Ghana gedurende de Hamatan, beter bekend als de moesson. Wind uit de Sahara wat heel West-Africa hult in een soort zandmist en waardoor de smog blijft hangen. De ingang van de aankomsthal was prachtig verlicht met allerlei gekleurde bling-bling kerstlichtjes, waardoor we ons natuurlijk zeer welkom voelden. Gezien ze het vliegveld echter aan het verbouwen zijn, werkten de bagagebanden tijdelijk niet, wat een interessant gebakkelei opleverde toen enkele honderden KLM passagiers op zoek gingen naar hun tassen. Eindelijk mijn 47 kilo bagage gevonden en in de volgende ‘rij’ voor de bagagecontrole. Gezien het inmiddels al rond 12 uur in de nacht was geworden, hadden enkele Ghanezen het volledig gehad en die begonnen wat tramelant te schoppen. Dat gaat in de trend van ‘you are wasting our fucking time, we should just all push, they can’t stop us…they just want our money…….’ etc etc. Vervolgens gingen ze op de bureau’s van de controleurs staan om daar een potje te staan schelden. Door alle komotie kon iedereen vrolijk doorlopen en werd er verder geen bagegecontrole meer gedaan (wat best prettig is als je koffers vol zitten met spullen die je eigenlijk had moeten aangeven, ik kan toch moeilijk aankomen met het verhaal dat 5 laptops echt allemaal voor privegebruik zijn). Vanuit alle hoeken kwam personeel aanrennen die polshoogte kwamen nemen van al dit lawaai en vervolgens bleven ze alleen maar staan om te kijken wat er gebeurde. Haha, echt hilarisch. In Nederland had de marechaussee hem al lang en breed in de boeien gelegd. Maar deze vrolijke Ghanees was natuurlijk getrouwd met een big-mama die veel meer autoriteit had dan het personeel van het vliegveld en die haar boze echtgenoot weer tot rust maande odat de orde weer hersteld was. Ik was er… in Ghana, mijn tweede thuis.

Moe van toch vooral de laatste maanden keihard werken en na een mooi maar ook emotioneel afscheid in Nederland, kon ik eindelijk op zoek naar Clement. Ik ging het hoekje om na de laatste controle en daar was hij dan: geheel in het wit gekleed en bloemetjes mee om zijn liefie op te komen halen. Maar dat was nog niet alles! Clement vroeg bevend van de zenuwen: ‘do you want to marry me?’ Oi, dat is nog eens even binnenkomen. Maar natuurlijk wil ik met hem trouwen!

Met een ring om mijn vinger en een warm gevoel van binnen, is er natuurlijk niets zo fijn als in de armen van mijn vent in slaap te vallen.

De volgende dag naar de MDC (medical and dental council) om te kijken of ik in Februari het artsexamen af kan leggen om mijn registratie in Ghana te krijgen. Maanden ben ik er al mee bezig om dit te regelen. Alle papieren meermalen opgestuurd, maar door het afwezig zijn van de baas gebeurde er ….. niets. Maar gelukkig was het tij gekeerd. De baas was sinds de vorige dag ook weer terug uit het buitenland, hij had wel degelijk al mijn emails ontvagen, heeft aandachtig al mijn diploma’s en stempels bekeken en ja, natuurlijk kon ik examen doen. Toen ik informeerde over de zogenaamde verplichte stage die hij eerder had geprobeerd aan mij op te dringen, had hij geen idee meer waar ik het over had. Kortom, exit verplichte stage. Nou, dat ging een stuk soepeler dan waar ik op voorbereid was.

Geen noodzaak meer om lang in Accra te blijven, dus snel een buskaartje kopen naar het Noorden zodat we deze drukke en benauwende stad achter ons kunnen laten. Ik wees Clement nog op de mooie volle maan aan het eind van de middag, maar die begon hard te lachen…. het was toch echt de zon. Met deze saharastof in de lucht voor mij niet te onderscheiden van de maan.

Vanuit Tamale konden we een lift krijgen van Thomas, een van de chauffeurs van het ziekenhuis en goede vriend. Toevallig zat ook de District Chief Executive (lees: de belangrijkste overheidspief van het district, vergelijkbaar met burgemeester) in de auto en konden Clement en Thomas de blanke dokter introduceren die zo graag aan het werk wil maar zoveel tegenwerking krijgt. Wat een geluk! Of heeft het zo moeten zijn? De man wiens aandacht we al maanden proberen te trekken, maar waar het tot dusver niet was gelukt om verder te komen dan zijn directe werknemers, zat bij ons in de auto. En ja, hij kende het ziekenhuis heel goed, had er in 1992 twee jaar als laborant gewerkt en werd toen ook niet vrolijk van het katholieke systeem. Hij kwam ook net terug uit Accra, waar hij plannen heeft ingediend om meer overheidsgeld in het ziekenhuis te pompen. De machtsverhoudingen zouden wel eens snel kunnen gaan veranderen en daar ben ik in ieder geval niet rouwig om. Hij gaat zich in ieder geval hard maken om me te helpen met mijn papieren.

Zo blijkt maar: just come! De reactie die ik constant van iedereen kreeg, als ik weer probeerde dingen te regelen en papieren rond te krijgen. Just come! De enige reactie die ik keer op keer kreeg. Maar zo blijkt: just come en alles wordt ineens geregeld. Althans, eerst zien dan geloven. Maar het ziet er veelbelovend uit.

Inmiddels ben ik weer een beetje geacllimatiseerd. Gisteravond zijn we in Damongo aangekomen. We hebben Rejoice (de 12-jarige zus van Clement) opgehaald, die door het dolle was om ons te zien en langzaam gaan we over tot de orde van de dag.
Later meer….

Voorlopig ben ik bereikbaar op 00233-270530020 of op Clement’s nummer: 00233-247530020.

Clement is hard aan het werk om de computers en de router aan de praat te krijgen, dus hopelijk hebben we binnenkort thuis internet.

  • 14 Januari 2011 - 15:45

    Susanne:

    Gefeliciteerd!!! Wat een superontvangst;) Zo wil ik ook wel naar Ghana, haha! Geniet van alles en van elkaar.
    Dikke kus

  • 14 Januari 2011 - 15:50

    Marieke:

    Wow, wat een start!! Niet alleen lijkt alles te gaan lopen, maar ben je ook nog "even" verloofd!! Wat een verhaal! Had vanmorgen met Lot Bosman afgesproken en we hadden t nog even over jou. We waren ervan overtuigd dat jij wel in Ghana gaat blijven. En nu ga je ook nog trouwen. Gefeliciteerd meid! Ik wens je een geweldige tijd. Hopelijk blijft alles zo voorspoedig gaan.
    Liefs Marieke vd Broeke

  • 14 Januari 2011 - 16:20

    Renate:

    Aaaaaaaah, gefeliciteerd meid, wat een geweldig nieuws! En wat romantisch! Heel veel geluk samen! Dikke X

  • 14 Januari 2011 - 16:35

    Martin:

    Wow! Van harte nicht!!!!!! super leuk!!! ook een meevaller dat de bureaucratie een beetje in je voordeel uitvalt :)

    zie je trouwuitnodiging graag tegemoet :)

    Grtz, je neef

  • 14 Januari 2011 - 16:54

    Puk:

    ???!!!!!
    Klein en rood, sterk en groot.
    Ja, die Clement wordt jouw echtgenoot!

    Ik heb er even geen woorden voor.... later meer!

    XXXX Puk

  • 14 Januari 2011 - 20:41

    Andere Femke:

    Shit, Puk is me voor geweest...
    WOW Femke, je gaat trouwen!!
    ole ole ole ole!

    Nou ik ben er helemaal hyper van.
    Snel MSN maar weer eens installeren om te kletsen!

    Dikke kus

  • 14 Januari 2011 - 21:27

    Floor :

    Ha die Femke, echt super leuk!! Fijn dat je goed bent aangekomen en op wat voor manier.... geweldig! Veel succes met alles en veel liefs vanaf de Veluwe....

  • 15 Januari 2011 - 09:32

    Jessica:

    Wow, gaaf zeg!! GEFELICITEERD!! Alles komt helemaal op zijn ppotjes terecht. Ik ben heel erg blij voor je!
    Geniet van elkaar (en ook een beetje van Ghana!).
    Had je mijn kaartje trouwens nog gekregen?
    Veel groetjes uit Thailand, Jessica en Max

  • 15 Januari 2011 - 13:04

    Anneke:

    WOWOWOWOW!!

    ERG gaaf!!! Gefeliciteerd!! xo

  • 15 Januari 2011 - 16:16

    Sarah-Jessica's Mama:

    Hoi Femke.
    Congratulations!!! Wat een aankomst!
    Ik hoop dat jullie super gelukkig zullen zijn en dat jullie een mooi leven op kunnen bouwen in Damongo.
    Groetjes: Sarah

  • 15 Januari 2011 - 21:39

    Leo & Linda:

    Wow Femke! GEFELICITEERD! wat een leuk welkom zeg :) heel veel succes verder met al het regelwerk!

  • 16 Januari 2011 - 12:36

    Elke:

    He Fem,

    Wat een aankomst zeg! nou hartelijk gefeliceerd met je VERLOVING!!!
    Binnenkort een foto met de ring natuurlijk ;-)

    liefs

    Elke

  • 16 Januari 2011 - 16:45

    Frouke:

    WOW congratulations to you and Clement. uhm nu zorg je wel voor extra druk bij mij en Eric he?
    GENIET ze allebei
    liefs
    frouke

  • 16 Januari 2011 - 18:25

    Karin Nouwen:

    Gefeliciteerd voor jullie beiden, een geweldige tijd samen en in Ghana.
    groet Karin

  • 16 Januari 2011 - 23:23

    Jessica:

    Wah! gefeliciteerd! weer een reden om langs te komen! hihi oow super leuk doe Clement de groetjes
    x je kleine nichtje

  • 17 Januari 2011 - 13:52

    Marlene:

    Gefeliciteerd!! Heel veel geluk samen.
    Noem de datum en we komen naar de bruiloft hoor!
    Lieve groet,
    Marlene

  • 17 Januari 2011 - 17:24

    Joyce:

    Wat super zeg!!! Onwijs gefeliciteerd!!! Ben blij voor je dat alles zo voorspoedig gaat!! Heel veel plezier!! Ben benieuw naar wanneer en waar de bruiloft gaat plaatd vinden!!

    xxx Joyce

  • 17 Januari 2011 - 19:00

    Brechtje:

    Wat een ontvangst... mooier kan niet! We hadden natuurlijk wel gehoopt op een goede reden om snel bij jullie langs te komen!!
    Geniet van het weer samen kunnen zijn!
    Veel liefs

  • 18 Januari 2011 - 07:31

    Edwin En Sanne:

    Hoi Femke,

    Wat een mooi nieuws, toppunt van romantiek! Jullie beiden van harte gefeliciteerd met dit aanstaande geluk!

    Groetjes,

    Edwin

  • 22 Januari 2011 - 13:05

    Wouter En Andrea:

    Wow Femke en Clement! Wat een fantastisch begin van jullie toekomst samen. Congratulations!! Big X from Peru, W&A

  • 23 Januari 2011 - 18:22

    Reggie Vanhaandel :

    lieve femke,leuk om even te horen dat het goed gaat.wat zou opa en oma trots zijn,dit hebben ze al jaren geleden voorspeld!!een fijne toekomst daar, en ik zal je prestaties opvolgen.grt uit belgie

  • 24 Januari 2011 - 13:49

    Tonny Kasdorp Rooman:

    Dal lieve Femke,

    Proficiat lieverd, wat een heerlijke aankomst en wat een goed nieuws.
    Wat zullen jullie samen genieten.
    Het was een heel boeiend en spannend reisverslag
    Geniet van jullie geluk en jullie toe-
    komst en van Ghana;
    Veel liefs van ons beiden,
    Tonny Thijs
    ik ga papa ook nog mailen.

  • 30 Januari 2011 - 18:58

    Jerney:

    Hoi Femke!

    Voor het eerst in tijden weer eens op zoek naar foto's van "mijn kindjes" (die waarschijnlijk al lang niet meer weten wie ik ben), kom ik zomaar op je waarbenjij terecht!! Super om in vogelvlucht even je leven van de afgelopen paar jaar bij de lezen! Je klinkt erg gelukkig, gefeliciteerd natuurlijk met je huwelijksaanzoek en hopelijk heb je die papieren snel op zak! Heel veel plezier in het geweldige Ghana, maar dat gaat je zeker lukken!

    Groetjes, Jerney (vrijwilligster kinderhuis 2007)

  • 30 Januari 2011 - 18:58

    Jerney:

    Hoi Femke!

    Voor het eerst in tijden weer eens op zoek naar foto's van "mijn kindjes" (die waarschijnlijk al lang niet meer weten wie ik ben), kom ik zomaar op je waarbenjij terecht!! Super om in vogelvlucht even je leven van de afgelopen paar jaar bij de lezen! Je klinkt erg gelukkig, gefeliciteerd natuurlijk met je huwelijksaanzoek en hopelijk heb je die papieren snel op zak! Heel veel plezier in het geweldige Ghana, maar dat gaat je zeker lukken!

    Groetjes, Jerney (vrijwilligster kinderhuis 2007)

  • 31 Januari 2011 - 12:20

    Jaap Ten Oever:

    Even een loos kwartiertje en lees je verhaal: gefeliciteerd! Geniet ervan, Jaap

  • 07 Februari 2011 - 09:55

    Sarah:

    Woehoe! Trouwen, wat heerlijk groots en meeslepend!
    Hadden jullie, zoals het hoort volgens de Candor-traditie, al een bordje?
    Anders wordt dat dus hoog tijd!
    Geniet van je verloving!

    Liefs, Sarah

  • 28 Februari 2011 - 19:28

    Barbara:

    Leuk! Ik heb me nu ook "ingeschreven", dus blijf op de hoogte. Keep us posted!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Damongo

Dromen najagen

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2012

HAKUNA MATATA

18 Augustus 2011

Yes I do!

02 Maart 2011

Ghanese spelletjes....

14 Januari 2011

En toen….. zei ik JA!

09 Januari 2011

Sprong in het diepe
Femke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 60213

Voorgaande reizen:

10 Januari 2011 - 01 Januari 2020

Dromen najagen

28 Maart 2009 - 27 Juni 2009

Dokteren in Damongo

18 April 2007 - 23 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: